Cine sunt eu?

Stie cineva? Se poate raspunde acestei  intrebari cu oarecare autoritate sau trebuie sa resemnam ca este produsul unei speculatii imaginative? Voi afla vreodata cine sunt eu , cine e sotia mea?

Cand incepem sa punem intrebari cu privire la natura noastra fundamentala, intram pe un taram al discursului unde intuitia, gandul rational si abservatiile empirice se dovedesc rapid inadecvate.

Ca fiinte personale, cu capacitatea de a ne misca, suntem in permanenta subiectului  unei evaluari morale.

Noi suntem persoane. Dumnezeu este o perosana. Noi Ii semanam in acele elemente care , adunate laolalta, compun o personalitate. Dar care sunt acestea?

In continuare voi raspunde intrebari cine sunt prin ceea ce prezinta Scriptura. Urmeaza un sumar al asemanarilor dintre Dumnezeu si om.

1. Doreinte fierbinti

In Osea 11:8, Dumnezeu Se plange de nestatornicia copiilor Sai in termeni foarte miscatori. Limbajul bogat, chiar pasional ( „Cum sa te dau… Cum sa te predau… Mi se zbate inima in Mine si tot launtrul Meu se misca de mila !” )sugeareaza existenta, in cadrul personalitatii Sale, a unei realitati subiective care poate fi definita foarte limitat ca sentiment. Este ceva mult mai profund. Cu toata intensitatea fiintei Sale, Dumnezeu tanjeste dupa restaurarea relatiei cu copii Sai.

Cuvantul „doreste” din Psalmul 42:1 inseamna in mod literal o dorinta atat de intensa incat este auditiva.

2. Gandire evaluativa

In zilele lui Noe, Dumnezeu a evaluat vietile oamenilor. Ni se spune in Geneza 6:5 ca: „Domnul a vazut ca rautatea omului era mare pe pamant si ca intocmirile gandurilor din inima lui erau indreptate numai spre rau.” Dumnezeu sa gandit la omenire si si-a format o opinie.

Omul, de asemenea se gandea. Isi observa lumea si isi dezvolta un set de idei dupa care sa se calauzeasca in viata.

3. Alegere activa

Omul este tratat ca o fiinta responsabila, capabila sa stabileasca o directie si s-o urmeze. In Filipeni 2:12-13 suntem invatati sa traim consecvent fata de adevarul mantuirii noastre atat in „vointa” cat si in „faptuire”.

Atat Dumnezeu cat si umanitatea pot alege scopuri particulare.

4. Experiente emotionale

Domnul nostru S-a intristat cand a auzit ca Lazar a murit ( Ioan 11:33-36 ). El este multumit cand noi implinim voia Sa ( Evrei 13:21).

Neemia s-a asezat si a plans cand a auzit ca Ierusalimul este in ruine ( Neemia1:4 ).

Pe masura ce oamenii intra in contact cu lumea lor, ei au experiente care produc anumite sentimente.

Atat Dumnezeu cat si oamenii au anumite sentimente pe masura ce interactioneaza cu lumnea.

Pentru a concluziona, putem spune ca Dumnezeu este o persoana independenta, care are capacitatea de a tanji, gandi, alege si simti. O fiinta umana este o persoana dependenta care are aceleasi capacitati. Cadrul nostru de referinta initial, pentru ai intelege pe oameni, poate fi prezentat acum foarte simplu. Fiecare dintre noi suntem:

  • O fiinta personala care are dorinte adanci;
  • O fiinta rationala care gandeste;
  • O fiinta volitionala care alege;
  • O fiinta emotionala care simnte.

8 răspunsuri »

  1.     Dumnezeu nu este o persoană, este TREI persoane!
        În rest, o postare frumoasă… Domnul să te ajute și să te răsplătească pentru răspândirea adevărului Său.

  2. admin spune:

    Felicitari pentru articol.
    Vreau sa imi spui si mie cum se face sa pui pe blog Chestia aia cu vizitatorii; cati din romania, cati din Usa…etc.
    Astept raspuns
    ms. GBU

  3. allex spune:

    pai daca intri la mine pe blog, dai un clic acolo unde apare ceea ce te intereseaza si iti faci un cont si daca sti un pic de engleza o sa te descurici :).
    iti multumesc.
    Fi binecuvantat

  4. mda..inteleg si respect parere ta.
    in ceea ce ma priveste..la intrebarea cine sunt?
    sunt o creatie (cu siguranta) un mic univers intr-un mare si multiunivers..caci pana si frunza este un univers..ceva mai mic decat mine..stiu ca am vb metaforic si sper sa fi fost inteleasa..
    in rest , la modul rational sunt un organism dotat cu ceva ratiune, hormoni care dau nastere emotiilor si care pana la urma reduce totul la reproducerea si evolutia propriului ADN.
    daca ar fi sa raspund la modul filozofic..ei bine aici e o discutie de cand a inceput lumea si nu s a terminat nici in ziua de azi..astfel ca azi nu mai fac comentarii filozofice…o las pe alta data..:)

  5. admin spune:

    ms pt informatii. Am creat contul, mi/a dat un cod HTML, am mers la windgeturi, lam pus pe acela cu HTML iar dupa ce am salvat mi-a dat eroare. http://emybadulescu.wordpress.com. Nu stiu de ce. poate nu lam pus eu bine. Spune-mi si mie unde sa-l pun sau cum se face. ms mult. GBU

  6. allex spune:

    pai intri in panoul de control, si la widget-uri trebuie sa ai undeva pe a doua coloana ceva de genu text si acolo adaugi codul acela.
    te ajut cu mare placere, astai ceea cemi place.
    fii binecuvantat

  7. admin spune:

    ms mult. Am reusit. Numai ca eu trebuie sa il actualizez din cand in cand.
    Domnul cu tine. GBU

Lasă un comentariu